TWubjes

Wil jij je passie voor oud Germaanse poëzie met anderen delen? Wil jij een leuk groepje om wekelijks mee te kunnen borrelen? Misschien zoek jij nog steeds een gesprekspartner om je zelfverzonnen taal mee te spreken! Dan zijn onze TWubjes misschien wat voor jou!

TWubjes zijn groepjes van T.W.I.S.T.-leden die met elkaar bepaalde activiteiten ondernemen. TWubjes worden gevormd door de leden zelf, en ze organiseren zelf hun eigen activiteiten. De oprichter van een TWubje heeft een ‘voorzitterstaak’, hij/zij stelt een plaats en tijd voor om als TWubje bijeen te komen en bedenkt hoe het TWubje precies ingevuld kan worden. Andere leden kunnen zich aansluiten bij zo’n TWubje, die bijv. wekelijks of maandelijks bijeenkomt, en/of een eigen whatsapp of facebookgroep heeft.

Op het moment hebben we de volgende TWubjes:

Les francophiles

– Oprichters: Mare van Welzenis en Jeanne Printems
– Beschrijving: Bonjour à tous! Les francophiles is een TWubje waarin alle francofielen hun hart op kunnen halen. Iedereen die een affiniteit heeft met de Franse taal is welkom om mee te doen! Of je nou je middelbare-school-Frans wilt ophalen, of fanatiek in het Frans droomt, iedereen kan zich bij ons voegen! Ook als je nog weinig tot geen ervaring hebt met de Franse taal. Door middel van het kijken naar Franse films en luisteren naar Franse muziek zul je een goed begin kunnen maken met je luistervaardigheid. Daarnaast proberen we natuurlijk zoveel mogelijk Frans met elkaar te spreken!
– Samenkomst: Wordt besproken via onze WhatsApp-groep

Svenska TWubben

– Oprichters: McKenna Faulkner
– Beschrijving: Deze TWub wil onder andere focussen op het gezamenlijk leren van de Zweedse taal door middel van samen oefenen onder het genot van typisch Zweedse delicatessen. Daarnaast vieren ze graag samen Zweedse feestdagen, kijken ze films en luisteren ze graag samen naar Zweedse muziek. Kortom, een klein beetje Zweden naar Leiden gebracht!
– Samenkomst: Hopelijk één keer per week in een openbare ruimte zoals Van Wijkplaats. Voor het bakken van de Zweedse delicatessen of het kijken van een film is er eventueel ook ruimte bij McKenna thuis! Een vaste dag moet nog besloten worden via de WhatsApp-groep. Voor bepaalde vieringen (zoals fredagsmys går ju inte på en torsdag eller) proberen we de bijbehorende data aan te houden als dat in onze agenda’s past.

ForTWissimo

– Oprichters: Robin Sanchez van Ginkel en Veronica Voevodina
– Beschrijving: ForTWissimo doelt op het maken, produceren, spelen en genieten van verschillende soorten muziek om de week. Daarnaast gaan ze op uitjes, naar bijvoorbeeld live bandjes, jamsessies en andere plaatselijke muzikale evenementen. Als het mogelijk is, willen ze zelfs optreden voor de rest van de vereniging! Dus, als je van muziek houdt – om te maken of om naar te luisteren of om over te praten – kom bij ForTWissimo!

“Music is a world within itself, with a language we all understand” – Stevie Wonder

The Bullet Journalists

– Oprichters: Rosemarie van der Tol en Mare van Welzenis
– Beschrijving: The Bullet Journalists is een TWub voor iedereen die van plannen en/of knutselen houdt. We komen één keer per maand bijeen om onze bullet journals klaar te maken voor de komende maand. De TWub is bedoeld voor allerlei soorten bulletjournalers: de veteranen, de minimalisten, de kalligrafen, maar ook voor aspirant bulletjournalers! Kom en ontdek dit magische, gepersonaliseerde agendasysteem, dat veel van onze leden georganiseerd en geestelijk gezond houdt in hun studententijd. Breng je eigen knutselvoorraad mee en dan zorgen wij voor magazines en genoeg inspiratie om creatief en georganiseerd de maand door te komen!

Mis jij nog een TWubje?  Stuur dan je voorstel voor een TWubje naar bestuur@studieverenigingtwist.nl met:
– De voorgestelde naam van het TWubje
– De namen van de voorzitter(s) van het TWubje (maximaal 2)
– Aantal huidige deelnemers van het proto-TWubje (minimaal 5, inclusief de voorzitters)
– Duidelijk en concreet doel van het TWubje
– Plaats en tijd van het waarop het TWubje bijeen zal komen, met informatie over hoe frequent het TWubje bijeen gaat komen

Al deze informatie kan na het oprichten nog altijd gewijzigd worden, mits het doorgegeven wordt aan het bestuur.

Let op, een TWubje kan pas gevormd worden als er minstens 5 T.W.I.S.T-leden (of vrienden) zijn die aan het TWubje deel willen nemen. Dit aantal is inclusief de voorzitters. Als je een TWubje wil vormen moet je dus eerst genoeg leden vinden die zich bij jou willen voegen, voordat je het voorstel naar het bestuur opstuurt.

Een TWubje heeft verschillende rechten, zoals het aanvragen van subsidie. De precieze eisen hiervoor staan in het Huishoudelijk Reglement.