Symboliek

T.W.I.S.T. heeft als vereniging haar eigen logo, vlag, wapen en lied, die hieronder worden toegelicht.

Logo

Het logo van T.W.I.S.T. is de gouden twistappel, zoals hierboven te zien. De twistappel komt uit de Griekse mythologie. De godin Eris verstoort een bruiloft door een appel in de menigte te gooien, gemaakt van puur goud en gegraveerd met de tekst τῇ καλλίστῃ (tēi kallistēi, ᴅᴇꜰ.ꜰ.ꜱɢ.ᴅᴀᴛ mooi.ꜱᴜᴘʟ.ꜰ.ꜱɢ.ᴅᴀᴛ, ‘voor de mooiste’). Vervolgens ontstaat er tussen drie godinnen een ruzie, oftewel een twist, over wie het meeste recht heeft op de appel. Uiteindelijk mag Paris kiezen wie de appel krijgt. Alle godinnen bieden hem iets, maar hij kiest voor Aphrodite, die hem de mooiste vrouw op aarde belooft. Aphrodite ontvangt de appel en Paris krijgt Helena. Dit is het begin van de Trojaanse oorlog, die gaat om de roof van Helena.

De gouden appel uit dit mythologische verhaal is in de Nederlandse taal terecht gekomen met het woord twistappel, dat ‘iets waar onenigheid over bestaat’ betekent. De appel brengt in onze vereniging echter geen ruzie met zich mee, maar zorgt juist voor verbinding tussen de leden.

Vlag

Sinds bestuur Jan (2015-2016) heeft T.W.I.S.T. officieel een vlag, ontworpen door Jur Timmerman. De vier vlakken in de vlag staan symbool voor de vier tracks van de studie Taalwetenschap, die binnen de studieverenging samenkomen. De gouden appel, die centraal in het midden staat, staat symbool voor de studievereniging.

Wapen

Het wapen van T.W.I.S.T. is een schild met daarin vijf vlakken. Naast het hartschild, dat de gouden Twistappel bevat, en een vlak gewijd aan het symbool van Leiden, bevat het wapen een vlak voor elk van de drie studies die vroeger door T.W.I.S.T. vertegenwoordigd werden. De studie Talen en Culturen van Afrika wordt vertegenwoordigd door een Afrikaans schild, afgebeeld op de drie Panafrikaanse kleuren. Algemene Taalwetenschap wordt vertegenwoordigd door het IPA symbool dat ruwweg de klank van een gnoe verbeeldt en Vergelijkendde Indo-Europese Taalwetenschap wordt vertegenwoordigd door twee zonnewielen en twee paarden.

Het motto Linguistica Est is de Latijnse vertaling van Taalwetenschap is ‘t!, de officieuze leus waarvan T.W.I.S.T. het acroniem is.

Lied

Het Twistlied, geschreven door Alain Corbeau, is hieronder te lezen en te beluisteren.

Gebaseerd op het werk van de Wapencommissie (Jorik Groen & Rob Verhoeven 2010-2011), zoals bewerkt door Mare van Welzenis (2018), Marit Postma (2019) en Tess Huijting (2021).